Dierenbescherming

Aan de slag na de training… You’ve got this!
Succes en vooral veel plezier met optimaliseren en verbeteren van jouw uitingen.

Slides van de training

Persuasion technieken

Doelgroep onderzoek GPT

Persuasion technieken

WYSIATI

‘What you see is all there is.’ Het brein vult ontbrekende info automatisch aan. Laat dus niet alles open. Geef concreet wat iemand moet weten om snel te begrijpen.

Hobsons+1

Wat wil je dat iemand doet, als hij niet doet wat jij wil dat hij doet? Wi je dat hij doneert maar hij doet het niet? Wat wil je dan dat hij doet? Biedt een kleiner stapje

Pre bunking

Benoem de olifant in de kamer. Let op: wees neutraal, bieddt direct een ander sterk verhaal, blijf niet hangen in de ontkenning (hij is geen vechthond) en focus op wat het potentiële nieuwe baasje wil (een fijne actieve hond)

Identifiable victim blaming

Het brein reageert beter op individuele verhalen gecombineerd met foto’s dan op een groep en statistieken

Future commitment

We vermijden graag pijn. Een langere termijn commitment is eenvoudiger voor te stellen. Maak een kleiner minder pijnlijk stapje oor je de grote vraag stelt.

Visual Fusion

Een beeld kan nog op diverse manieren worden geïnterpreteerd.Beeld en tekst samen versterken begrip. Gebruik beeld om de boodschap direct te laten landen, nog vóór iemand bewust leest.

Spiegelneuronen aanspreken

Mensen voelen mee met wat ze zien. Laat het gewenste gedrag zien in plaats van alleen beschrijven.

Cocktailparty effect

Mensen letten vooral op signalen die persoonlijk voelen. Gebruik herkenbare woorden, situaties en namen om aandacht te trekken.

MAND

Communiceer kort maar enorm krachtig.

Drieslag

Drie elementen blijven beter in het brein hangen dan twee of vier. Structuur in drietallen maakt jouw boodschap memorabel.

Positieve bekrachtiging

Complimenteer gewenst gedrag. Benoem of visualiseer wat iemand goed doet. Hierdoor voelt actie vanzelfsprekender en minder zwaar.
(bv groene vinkjes

PS in mail

De PS-regel krijgt extra aandacht. Gebruik deze plek voor één heldere actie of kernboodschap.

Activerend
schrijven

Schrijf in directe taal met duidelijke werkwoorden. Vertel wat iemand kan doen, niet alleen wat jij wilt vertellen.

Visualiseer de
boodschap

Laat letterlijk zien wat de volgende stap is. Het brein reageert sneller op concreet dan op abstract.

Scanbare tekst

Mensen scannen, ze lezen niet. Gebruik kopjes, kaders en bullets. Zorg dat de kern direct zichtbaar is.

Handeling
perspectief

Mensen komen pas in beweging als ze weten hóé. Geef een simpele, directe volgende stap.

Voorkom
niet/geen

Het brein negeert ontkenningen. “Niet vergeten” wordt “vergeten”. Zeg wat iemand wél moet doen.

Framing

Hoe je iets zegt bepaalt hoe het voelt. Leg nadruk op voordelen van de gewenste keuze, niet op het probleem.

Nieuwe
associaties

Koppel je boodschap aan iets dat al positief voelt. Zo verschuift de emotionele betekenis automatisch mee.

Prebunking

Bereid mensen voor op misverstanden of twijfel. Door vooraf tegenargumenten te benoemen, blijft jouw boodschap sterker staan.

Peak-end rule

Mensen herinneren vooral het hoogtepunt en het einde. Zorg voor een sterke afsluiter of laatste indruk.

Self-efficacy

Mensen doen iets eerder als ze geloven dat het lukt. Laat voorbeelden zien van “mensen zoals zij” die het deden.

Anchoring

Het eerste getal dat iemand ziet, beïnvloedt latere keuzes. Gebruik een ‘anker’ om de gewenste bijdrage redelijk te laten voelen.

Verwachting
management

Maak vooraf duidelijk wat iemand kan verwachten. (WYSINTO) Dit voorkomt teleurstelling en verhoogt tevredenheid.

Aangeleverd door Dierenbescherming